Szkoła Podstawowa w Toporzysku im. Jana Kochanowskiego

ORGANIZACJA MIEJSCA DO NAUKI
Drodzy Rodzice w obecnej sytuacji, gdzie króluje chaos i przesyt informacji warto przede wszystkim zadbać o poczucie bezpieczeństwa u dzieci.
To co ma ogromne znaczenie w budowaniu bezpieczeństwa i minimalizowaniu stresu to schematy, rutyna dnia i wzmacnianie poczucia kontroli.
Te zasady mają również zastosowanie w organizacji nauki w domu:
1. Ustalmy wspólnie z dzieckiem ogólny plan dnia, w którym zawieramy czas na naukę, zabawę i regenerację.
Pamiętajmy, że nasz mózg jest przyzwyczajony do wysiłku w porannych godzinach dlatego warto ustalić czas na naukę rano, od razu po wstaniu i po śniadaniu. Warto ustalić z dzieckiem godzinę wstawania.
Dobrze jeśli dziecko od razu wykona jakąś czynność, która daje widoczny efekt i jest zależna od niego: np. pościeli łózko, przygotuje sobie ubranie, śniadanie itp.
Przed nauką najlepiej nie rozpraszać się grą na komputerze, oglądaniem seriali, itp - najlepiej zacząć od razu od nauki.
2. Wyznaczamy miejsce do nauki.
Dziecko powinno mieć swoje stałe miejsce, w którym się uczy, w którym ma dostęp do pomocy.
Przed rozpoczęciem nauki dziecko powinno zadbać o porządek na biurku i w miejscu wokół siebie. Utrzymywanie porządku nie tylko pomoże w skupieniu, ale sprzątanie samo w sobie redukuje stres, daje poczucie sprawczości i działania (tak jest ! nikt nie lubi sprzątać, ale jak już się posprząta to czuć dumę i samozadowolenie ;) )
3. Ustalamy przerwy i sposoby ich wykorzystania.
Pomiędzy zadaniami warto zrobić przerwę na ruch, posiłek albo zabawę
Dzieci w zależności od wieku w ciągu dnia mogą poświęcić czas na intensywną naukę od 2 do 4 godzin dziennie. Jednorazowy czas koncentracji dla dzieci na zadaniu to od 20 do 30 minut.
Dobrze jest pozwolić dziecku na korzystanie z przerw wtedy kiedy tego potrzebuje.
W domu typowy szkolny rozkład po prostu nie zda egzaminu ;)
Pozwólmy dziecku na odrobinę rozproszenia. Nie wymagajmy całkowitego skupienia w danym czasie. Dzieci w szkole mają możliwość korzystania z dobrych „rozpraszaczy” - czyli, takich które nie dekoncentrują całkowicie np: odwracanie się, patrzenie w okno, rozmowy z kolegami, rysowanie po zeszycie. Złe rozpraszacze to gry i seriale.
Przerwy można wykorzystać na posiłki, ruch czy czynności domowe, które nie wymagają dużo czasu, np. wyrzucenie śmieci, wyjście z psem, nawet odniesienie kubka.
4. Lista zadań.
Listę zadań można wykonać wspólnie z dzieckiem, tak żeby miała ciekawą formę graficzną i była jasna i przejrzysta.
Lista zadań na dany dzień może trochę spełniać rolę planu lekcji. Uporządkuje ona działania dziecka w wyznaczonym na naukę czasie. Dziecko będzie wiedziało co ma zrobić w danym dniu, jeśli czegoś nie zrobi będzie wiedziało co mu zostało na następny dzień.
Nauka w domu jest wyzwaniem zarówno dla Państwa jak i Waszych dzieci - we wszystkim najważniejszy jest umiar i wzajemne wsparcie.
W razie jakichkolwiek wątpliwości i pytań zachęcam Państwa do kontaktu : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Poniżej zamieszczam przydatne linki do nauki w domu:
2. https://www.facebook.com/montessorimountainschools/posts/2777238279060019